torsdag 19 oktober 2017

Off topic - #metoo

Eller kanske är det inte off topic. Kan en sådan här fråga någonsin vara off topic?

Det har totalt exploderat på sociala medier senaste tiden. Alla dessa kvinnor som känt händer där de inte varit önskade, fått kommentarer som kränkt eller något helt annat. Den här funderingen om det här är OK eller är det kanske fånigt att ens ta upp det? Ses jag kanske som en rödstrumpa som är ovanligt lättkränkt?

I går på tjejmiddagen hade vi ett mycket långt samtal kring ämnet och när vi började dela med oss insåg vi vidden av det. Tjejer - vi måste våga prata om det här!!!! Det är inte OK! Vi pratade om chefer som inte har modet eller kompetensen att ta tag i händelser som utspelat sig på en helt vanlig arbetsplats, en helt vanlig arbetsdag mellan helt vanliga arbetskollegor. Om vad som krävdes i form av mod och energi för den här kvinnan att ta upp ämnet och nonchalansen hos emottagande chef. Om konsten att kalla det hela ett "ärende" för att därigenom göra det till något icke-känslofyllt, något som ses som ett projekt och därmed kan kallas vara över när chefen pratat med mannen i fråga. Över? Hur ska det kunna vara över när kvinnan tvingas möta denna man varje dag i korridoren, i mötesrum, vid kaffemaskinen? Över? När kvinnan drar sig undan för att slippa se kollegornas blickar, funderingar, prat bakom ryggen. När kvinnan undrar om det kommer att hända igen och i så fall när? Över? Allvarligt?

Jag rannsakade mig själv och insåg alla övertramp jag varit utsatt för men inte vågat säga ifrån. Eller vågat, det handlar kanske snarare om att jag inte funnit mig där och då, att jag blivit så överrumplad att jag bara tigit still och därigenom på ett konstigt sätt gett mitt samtycke. Inte OK. Det ska inte hända igen. Inga händer ska få röra min kropp på ställen där jag inte önskar det, inga kramar som inte är välkomna ska tas emot av mig, inga ord som får mig att må dåligt ska emottas utan att jag säger ifrån. Aldrig mer. #metoo

1 kommentar:

Anonym sa...

Bodde hos en familj i Italien. En kväll kom en kvinna in och kröp ned i min säng. Hon tvingade till sig ett samlag och jag vågade inte slå larm för hennes man sov i ett annat rum. Det har varit ett trauma sen dess. Att inte kunna göra nåt. Vid ett annat tillfälle låg jag på sjukhus och på natten kom en kvinna in och vek undan täcket och började med oralsex. Jag var så sjuk att jag inte kunde gå ur sängen. En tredje gång våldtogs jag av en homosexuell man på en firmafest som hölls i en sportanläggning.